65 000 viltolyckor per år – så undviker du dem

65 000 viltolyckor per år – så undviker du dem

Enligt statistiken kommer var hundrade last- och personbil som är registrerad i Sverige att någon gång bli inblandad i en viltolycka. Och trenden pekar åt fel håll, enligt Nationella Viltolycksrådet ökar antalet olyckor något och man befarar att 2021 kommer att bli ett minst lika olycksdrabbat år som 2020.

 

Fler bilar och större viltstammar

Det kan finnas flera orsaker till att antalet olyckor ökar. Enligt Nationella Viltolycksrådet handlar det bland annat om att vissa viltstammar har ökat samtidigt som bilarna har blivit fler. Det kan också handla om att vägar blivit bättre med högre hastigheter som följd. Att vissa förare blivit mer ovana att läsa av naturen utanför vägbanan kan också vara en faktor som påverkar den nedslående statistiken.

– Det är oroande att viltolyckorna är så många. Det skapar både lidande för djur och människor och kostar samtidigt samhället stora summor pengar, säger Lars-Erik Nilsson, verksamhetsledare för Nationella Viltolycksrådet i ett uttalande på viltolycka.se.

 

Förare kan minska riskerna

För en bilförare finns möjligheter att själv minska riskerna för en viltolycka. Det viktigaste är att anpassa hastigheten efter underlag och andra omständigheter. Är det mörkt och halt – lätta lite på gaspedalen. Att man har förberett sin bil kan också spela stor roll om man hamnar i skarpt läge. Och här är sikten avgörande, för ju tidigare man upptäcker en fara desto större möjligheter har man som förare att agera.

– Att ha bra belysning på sin bil är viktigt. Att ha extraljus som ger ett brett ljus som lyser ut ordentligt på sidorna kan göra stor skillnad. Personalen i Mekonomenbutikerna kan det här och hjälper till med att välja, säger Roger Jönsson, affärschef på Mekonomen i Sollefteå.

 

Bilen behöver fungera optimalt

Det räcker dock inte att se djuren ute i trafiken. För att kunna hantera situationerna behöver man en bil som fungerar optimalt. Viktigast är att ha fullt fungerande bromsar – och bra däck.

– Att ha riktiga däck är naturligtvis viktigt för att kunna få stopp på bilen, ska man försöka bromsa med dåliga däck kan det gå illa. Det kan vara svårt även om man har riktiga grejer, de här situationerna går så fort, säger Roger Jönsson.

 

"Det är inget man vill råka ut för"

Själv har Roger lyckats undvika olyckor, trots att han kör i områden med mycket vilt.

– Jag har aldrig smällt, men det har varit nära. Det finns mycket älg här och det är stora djur. Det är inget man vill råka ut för, säger han.

Publicerad: November 15, 2016