Här kan du hitta svar på de vanligaste frågorna som vi får ställda till oss. Får du inte svar på just din fråga så är du självklart välkommen att ringa 0771-72 00 00 eller skicka ett mejl till e-handel@mekonomen.se
Frågor
Vad är det för skillnad på Mekonomen Direkt och e-handelskundtjänsten?
Mekonomen Direkt är vår kundmottagning för verkstadsbokningar. Du når dem på 0771-72 00 00 eller direkt@mekonomen.se. Till e-handelskundtjänsten kan du vända dig om du har produkt-, leverans- eller betalningsfrågor. Du når e-handelskundtjänsten på 0771-72 00 00 eller e-handel@mekonomen.se
Ja, enda undantaget är vår Outlet som bara finns i webbshopen.
Hur kommer jag enklast i kontakt med min lokala Mekonomenbutik?
För att hitta en butik (eller verkstad) för den delen kan du antingen fritextsöka längst upp i mitten på sidan eller klicka dig fram via menyvalet Hitta butik och verkstad.
Jag hittar inte rätt reservdel, vem kan jag kontakta?
Vägledning i produktfrågor är precis vad e-handelskundtjänsten kan hjälpa dig med. Ring 0771-72 00 00 eller skicka ett mejl e-handel@mekonomen.se.
Kan jag lita på att lagersaldot för butikerna verkligen stämmer?
Lagerstatus för respektive butik uppdateras en gång per dygn. För att säkerställa att produkten du söker verkligen finns i den aktuella butiken rekommenderar vi att du kontaktar butiken.
Hur många produkter har ni egentligen?
I webbshoppen finns omkring 90 000 produkter, men räknar man in det totala antalet artiklar som du kan beställa via oss så är det en bra bit över en miljon! Vill du ha hjälp att beställa en produkt som du inte hittar i webbshoppen? Kontakta e-handelskundtjänsten på 0771-72 00 00 så får du hjälp.
Vad ska jag visa upp i butik när jag hämtar min e-handelsbeställning?
Till butiken ska du alltid ta med dig legitimation och din orderbekräftelse (eller ordernummer). Om du vill att någon annan ska hämta din beställning krävs en fullmakt samt kopia på beställarens legitimation.
Hur returnerar jag en produkt?
Det finns två olika sätt att returnera varor till oss: i butik eller via post. Returnera alltid på samma sätt som du mottog varan, det vill säga om du hämtade ut produkten i butik vänligen returnera den via butik. Läs mer om hur du returnerar här.
Vad betalar jag i frakt?
När du handlar på mekonomen.se så varierar fraktkostnaden mellan våra olika fraktsätt och transportbolag. Däremot erbjuder vi alltid fri frakt till alla våra butiker runt om i landet.
Hur snabbt får jag min beställning?
Vi skickar normalt din beställning inom 1-4 dagar, men under större kampanjer kan leveranstiden blir fördröjd.