Månadsarkiv: Juli 2023

Vet du hur trygg du blir på vägen med en assistansförsäkring?

Vet du hur trygg du blir på vägen med en assistansförsäkring?

När du servar din bil på Mekonomen ingår alltid ett års assistansförsäkring. Den gäller för alla motorer, även elbilar. Men vet du vad du får? Har du koll på hur trygg försäkringen gör dig? Madeleine Westerling, verkstadschef på Mekonomen förklarar värdet med att boka din service hos Mekonomen.

- Få bilägare tänker på att skaffa en assistansförsäkring i förebyggande syfte, säger Madeleine. Och så står man där plötsligt i vägrenen med motorstopp eller ett urladdat batteri. Därför ingår försäkringen i samband med vår service, så att du är trygg när det oförutsedda händer.

Vad ingår i en assistansförsäkring?

Mekonomens assistansförsäkring kan bli din bästa vän på vägen i sommar. Därför kan det faktiskt vara smart att serva bilen innan du åker på en bilsemester. Men vad täcker försäkringen? Och hur får du

Läs mer »
Vänta inte med service eller reparation – dela upp kostnaden med Mekonomenkortet

Vänta inte med service eller reparation – dela upp kostnaden med Mekonomenkortet

En bilservice eller reparation kan lätt bli en oväntad utgift. Hos Mekonomen kan du delbetala en service eller reparation med hjälp av Mekonomenkortet, att utföra service eller reparation i tid kan dessutom bespara dig kostnader i framtiden. Mekonomens bilexpert Magnus Blommé förklarar varför – och hur delbetalningen fungerar.

Syftet med att underhålla bilen regelbundet är att förebygga skador och onödigt slitage, det är därför klokt att utföra service direkt när behov uppstår istället för att vänta.

-”Service är ingen onödig kostnad utan ett underhåll av din bil som sparar pengar på sikt”, menar Magnus Blommé. ”Vid varje service kan ett slitage eller en skada upptäckas innan något mer allvarligt uppstår. Så undviker du en onödig kostnad och betydligt större huvudvärk”.

Vid en oförutsedd utgift kan det vara skönt att dela upp betalningen i mindre bitar. En reparation kan du dessutom sällan vänta med, speciellt om du inte är beredd att vara utan din bil.

Läs mer »
Sju skäl att boka tid på en godkänd bilverkstad – och varför du bör göra det digitalt!

Sju skäl att boka tid på en godkänd bilverkstad – och varför du bör göra det digitalt!

När du behöver serva eller reparera din bil, hur kan du vara säker på att du gör rätt val av verkstad? Det är ganska enkelt. Lämna alltid in bilen till en Godkänd Bilverkstad, och boka digitalt. Mekonomens bilexpert Magnus Blommé förklarar varför.

­– Regelbunden service är avgörande för bilens värde, säger Magnus. Självklart bör du se till att få regelbunden trygghet genom att välja en verkstad som uppfyller branschstandarden Godkänd Bilverkstad.

Med denna standard får alla bilverkstäder hjälp att säkerställa att de bedriver en kvalitetssäkrad verksamhet. Men vad betyder det för dig som bilägare? Vi har listat de viktigaste anledningarna till att välja en Godkänd Bilverkstad.

1. En oberoende part granskar verkstaden.

Ett godkännande enligt gällande branschstandard kan endast

Läs mer »
Vet du garanterat vad som gäller för din nybilsgaranti?

Vet du garanterat vad som gäller för din nybilsgaranti?

Var tredje bilägare tror att de måste serva sin bil på en märkesbunden verkstad för att alla garantier ska gälla. Det är fel. Allt som krävs är att en service eller reparation utförs fackmannamässigt. Madeleine Westerling, kedjechef på Mekonomen, reder ut begreppen och hjälper dig att få koll på vad som gäller för din nybilsgaranti.

När du köper en ny bil får du oftast en nybilsgaranti. Det innebär ett tryggare köp, då bilförsäljaren ansvarar för att bilens säkerhet och utrustning fungerar som den ska under en viss tid. En nybilsgaranti ska täcka eventuella fel eller defekter som kan härledas till ett produktions- eller monteringsfel. I till exempel elbilar och hybrider brukar EV-batterier omfattas av garantin. Skador som orsakats av normalt slitage brukar inte omfattas av garantin.

En nybilsgaranti kan gälla i sju år. Eller endast ett.

Läs mer »