Lägg mer energi på ditt bilbatteri under vintern

Lägg mer energi på ditt bilbatteri under vintern

Varför krånglar bilbatteriet på vintern?
– Det handlar ofta om att man använder mer ström än man hinner ladda upp. Själva starten drar mer ström när det är kallt, sen går fläkten ofta för fullt, man använder stolsvärme och eluppvärmda rutor och så vidare. Ett dåligt batteri kan fungera hyfsat under optimala förhållanden men vid låga eller väldigt höga temperaturer klarar det inte av att prestera. Då kan man bli stående.

 

Hur märker man att ett batteri håller på att ta slut?
– Det där är en svår fråga. Ibland märker man att motorn går tungt och får tugga lite längre innan det startar. På vissa modernare bilar får man ett felmeddelande om att batteriet är dåligt.

 

Om jag inte märkt något och vill vara säker på att batteriet är i bra skick – vad ska jag göra?
– Du kan åka till Mekonomen-verkstad och be att få batteriet testat. Visar det sig vara dåligt kan du byta direkt på plats. Vissa av våra butiker har också mätutrustningen och kan hjälpa till med att funktionstesta ditt batteri.

 

Hur undviker jag att drabbas av problem överhuvudtaget?
– Om du vet att du kört korta sträckor under en period är det bra om du kan underhållsladda batteriet. Jag brukar själv ladda ungefär en gång i månaden, men det är vettigt att göra det ännu oftare.

 

Men det är ju både tungt och krångligt att lyfta ur ett bilbatteri för att ladda det.
– Nej, det behöver du inte göra. Batteriet kan sitta kvar i bilen. På många modernare bilar kan det faktiskt orsaka mer krångel om man kopplar ur det. Det kan behöva kodas om för att bilen ska funka sen. Då är det bäst att åka till verkstaden.

 

Finns det något enklare sätt än att greja med batteriladdaren titt som tätt?
– Den smidigaste lösningen är att installera en motorvärmare i bilen och samtidigt välja till en fast monterad batteriladdare. Då har du alltid ett fulladdat batteri, säger Magnus Blommé.

 

Köp ditt nya bilbatteri på mekonomen.se

Publicerad: Januari 23, 2017