Från vrak till körbar bil – i tolv enkla steg

Från vrak till körbar bil – i tolv enkla steg

Om det är någon som kan renovera bilar så är det Mekonomens Magnus Blommé. Hans händer har förvandlat åtskilliga rosthögar till glänsande veteranbilar – och där hemma har han många pärlor.

– Just nu håller jag på att väcka liv i en Mini som inte varit besiktigad sedan 1987, säger Magnus Blommé om sitt nuvarande mekande.

Men du behöver inte vara lika kunnig som Mekar-Magnus för att få liv i din gamla rosthög till bil – det enda du behöver göra är att följa hans tolv experttips. Det bästa? Tipsen fungerar på alla äldre bilar.

 

 

1. Kolla däcken

– Däck blir ofta platta och torrspruckna. Kanske läge att byta om du har lyckats få liv i din pärla. Och även om de ser bra mönstermässigt ut så blir det ofta jobbiga vibrationer på grund av så kallade ”ståplattor”.

 

2. Byt bränslefilter

– Förhoppningsvis har fordonet stått med full tank vilket ofta förhindrar rostbildning men byt gärna bränslefilter tätt inpå att du fått i gång bilen. Har du tur har bilen en plasttank.

 

3. Kolla och byt slangar

– Kontrollera och byt ut bränsle-, kylar- och vacumslangar som visar tecken på torrhet.

Väldigt vanligt med läckage och att gamla slangar spricker efter bilen stått länge.

 

4. Gummikontroll

– Har bilen kamrem? Tänk på att på att det inte bara är mil utan även år som gäller för bytesintervall. Är du osäker så försök helst inte att starta utan att byta rem först! Gummit i remmar åldras precis som slangar och däck. Titta därför på skicket på övriga remmar också.

 

5. Titta till elen

– Det bildas ofta oxid på kontaktytor vid knappar och reglage. Självklart gäller det även vid batteri och säkringsdosor. Titta och rengör efter behov. Använd gärna kontaktspray som bättrar och skyddar.

 

6. Byt inte lampor i onödan

– ”Trasiga lampor” kan ofta också bero på oxid. Kolla innan du börjar byta i onödan och använd kontaktspray.

 

7. Byt bromsvätska

Bromsvätskan har en förmåga att dra åt sig vatten och blir dålig med åren trots att bilen inte används. Vätskan gör dessutom att de olika komponenterna i bromssystemet rostar och kärvar. Byt vätska om möjligt och var uppmärksam på hur dina bromsar fungerar – eller inte fungerar.

 

8. Kontrollera bromssystemet

– Fukt runt en bromstrumma eller ett bromsok är indikation på läckage och är inte bra men det kan även sitta fast av rost utan att läcka. Hissa därför upp bilen och testa hjul för hjul. Testa även handbromsen som oftast är ett eget system.

 

9. Byt torkarblad

Torkarbladen torkar och blir dåliga ganska omgående vid stillestånd. Byt omgående.

 

10. Byt motorolja

– Det är bra att byta oljan när bilen stått länge. Ofta vet du inte när den byttes senast och dessutom samlar den kondens i den över tid.

 

11. Ge bilen ordentligt med smörj

– Smörj lås och gångjärn.

 

12. Gammal kärlek rostar också

– Bilar rostar även när de inte används. Kolla bromsrör, balkar och golv!

 

Känner du dig ändå osäker på något av stegen så går det utmärkt att lämna in din bil till Mekonomen för en ordentlig genomgång.

Publicerad: Juli 25, 2016