Köp sommardäck hos Mekonomen

Köp rätt sommardäck hos din närmaste Mekonomen butik eller verkstad

På Mekonomen har vi ett av marknadens bredaste sortiment av sommardäck. Vi har tusentals däcktyper från kända varumärken som Goodyear, Michelin och Nokian. Skriv ditt registreringsnummer ovan, så sorterar vi automatiskt fram däck som är registrerade för din bil. 

Kolla gärna vilka däck som sitter på din bil idag

Alla bilar är registrerade med en viss typ av däck. Om din bil har bytt ägare så kan denna person ha bytt till andra sommardäck.  

Besök Mekonomen så hjälper vi dig att hitta rätt

Vi vill att dina däck ska hållas i gott skick så länge som möjligt, och att du färdas säkert ute på vägarna. Om du är osäker på vilket däck som är bäst för dig, kör förbi någon av våra verkstäder eller butiker. Vi kan allt om däck och hjälper dig gärna.

När måste du byta till sommardäck?

Du får köra på sommardäck alla andra tider som du inte måste köra med vinterdäck. Du får köra med vinterdäck fr o m den 1 oktober t o m den 30 april, och enligt lag måste du ha vinterdäck på mellan 1 december och 31 mars om vinterväglag råder. Dubbade vinterdäck får du ha mellan 1 oktober och 15 april. 

Vad betyder vinterväglag?

Vinterväglag råder om det finns is, snö, snömodd eller frost på vägbanan. Det är polisen som avgör om det är vinterväglag på platsen där du befinner dig. 

När måste du köpa nya sommardäck?

Enligt lag måste sommardäck ha ett mönsterdjup på minst 1,6 mm. Det är dock i minsta laget, ett litet mönsterdjup försämrar bilens bromsverkan och köregenskaper. Det påverkar också däckets förmåga att tränga bort vatten, ett för litet mönsterdjup ökar risken för vattenplaning. För din säkerhet rekommenderar vi att du aldrig kör med ett sommardäck som har mindre än 3-4 millimeter mönsterdjup.

Kör inte med odubbade vinterdäck på sommaren!

Många bilister väljer att köra på odubbade vinterdäck hela året, men det avråder vi starkt ifrån.

För några år sedan gjorde tidningen Motor ett test som tydligt visade att odubbade vinterdäck är direkt olämpliga på sommaren. Ett nytt odubbat vinterdäck kan ha 40 % längre bromssträcka än ett nytt sommardäck.

Vilka olika typer av sommardäck finns det?

När man pratar däcktyper i Sverige räknar man oftast in dem i tre typer, sommardäck samt vinterdäck med eller utan dubb. Men det finns även flera olika typer av sommardäck som kan vara bra att känna till:


Osäker på vilka sommardäck du ska välja? Vi guidar dig rätt!

Premiumdäck

Ett premiumdäck är tillverkat med högre utvecklingskostnader och ett mer exklusivt urval av material. De har ett högre pris, men självklart ska de också ha de bästa egenskaperna. Dock betyder inte alltid dyrast bäst! Välj därför premiumdäck med omsorg, från kända varumärken och gärna testvinnande däck. Mekonomen säljer olika typer av premiumdäck från världskända tillverkare som Continental, Nokian, Bridgestone, Michelin, Goodyear, Hankook med flera.

Budgetdäck

Budgetdäck är ofta tillverkade i mycket stora volymer, vilket gör att tillverkaren kan hålla nere priset. Det finns budgetdäck som kan ha lika bra egenskaper som däck av mellanklass eller premium, men om du vill ha en garanti på att du kör med ett så säkert däck som möjligt bör du undvika budgetdäck. Du får helt enkelt den kvalitet du betalar för.

Mellanklass-däck

Precis som namnet antyder är detta däck vars prisklass hamnar mellan budget och premiumdäck. Många däck av denna typ kan dock ha minst lika bra egenskaper som ett dyrare däck. 

Bäst i test

Varje år testas olika sommardäck, vilket kan vara en hjälp för dig när du ska välja däck. Här är länkar till olika tester av sommardäck för 2022.

Bäst i test-guide

Miljödäck

En del däck innehåller extra miljöfarliga ämnen, t ex HA-oljor. Dessa är inte tillåtna inom EU, men det är inte alla tillverkare som efterlever kraven. På Mekonomen säljer vi endast däck som är EU-godkända. 

Köp gärna Svanenmärkta däck

Om du vill göra ett bra miljöval kan du köpa ett Svanenmärkt däck. Dessa lever upp till grundläggande miljökrav.

Svanenmärkta däck ska:

  • Ha lägre rullmotstånd vilket ger lägre bränsleförbrukning
  • Inte överstiga gränsvärden för bly, kadmium och andra lösningsmedel
  • Vara fria från HA-oljor
  • Tillverkas i fabriker som är miljöanpassade
  • Ha så låg ljudnivå som möjligt

Radialdäck

Radialdäck har trådar som går i rät vinkel mot fälgen, under slitbanan upp till däckets andra sida. Under slitbanan har däcket förstärkts med ett band av stål. Idag är de flesta däck som tillverkas för personbilar av typen radialdäck, eftersom de både har bättre egenskaper och längre livslängd än diagonaldäck. Enda nackdelen är att radialdäcken är känsliga mot stötar från sidan. Därför har oftast skogsmaskiner diagonaldäck. 

Här kan du läsa hur ett däck är uppbyggt.

Terrängdäck

Det finns däck som är avsedda att köras i terräng och inte på vägen. De har grovt mönster och dimensionen anges annorlunda än för personbilsdäck. Terrängdäck har absoluta mått på ytterdiameter, bredd och fälgdiameter, samt ska oftast ha ett lägre lufttryck som ger bättre grepp på ojämna underlag. MC, ATV och vissa SUV:ar hör till de fordon som kan ha speciella terrängdäck.

Regummerade däck

Ett däcks stommar slits inte lika mycket som dess slitbanor. Ett regummerade däck har fått nya slitbanor med återanvända stommar. Det går inte åt lika mycket råvaror och tillverkningsprocessen är mindre energikrävande som när nya däck tillverkas. Regummering är vanligt när det gäller lastbilar, men även personbilsdäck kan ofta regummeras, åtminstone en gång. 

Punkteringsfria däck

Punkteringsfria däck är extra förstärkta och kan köras upp till 15 mil efter att däcket fått en punktering. De finns ibland monterade som originaldäck på ett antal bilmodeller. Kallas även för Run Flat.

Hur ska du välja rätt sommardäck?

Bra sommardäck är en viktig investering. Det är klokt att välja med omsorg, så att du väljer däck som passar såväl din bil som dina behov som bilförare. Fråga gärna dig själv:

  • Hur långa sträckor brukar du köra?
  • På vilket vägunderlag kör du mest?
  • Vilken tid på dygnet kör du oftast?
  • Vill du att däcken ska låta så lite som möjligt?
  • Spelar miljöaspekten stor roll?
  • Är säkerheten viktigast?

Besök Mekonomen så hjälper vi dig att hitta rätt

Vi vill att dina däck ska hållas i gott skick så länge som möjligt, och att du färdas säkert ute på vägarna. Om du är osäker på vilket däck som är bäst för dig, kör förbi någon av våra verkstäder eller butiker. Vi kan allt om däck och hjälper dig gärna.

Däckets märkning ger bra vägledning

På varje däck finns en rad symboler, bokstäver och siffror som ger dig viktig information om däckets egenskaper. Det finns en äldre märkning, samt en ny som gäller sedan 2021. Båda lapparna finns parallellt under en tid, men det får bara sitta en energimärkningsetikett på ett och samma däck.

Den äldre EU-märkningen

Den nya EU-märkningen som gäller från 2021

Vill du ha ett så tyst däck som möjligt? Vissa däck har en slitbana som är utformad för att minimera buller. Denna symbol (1) visar vilken ljudnivå däcket avger. Tre ribbor betyder ett däck som låter mer medan en ribba betyder ett tystare däck. Notera att trafikbullret mäts i decibel och indikerar ljudet utanför bilen, inte däckbruset i kupén.

Vill du ha ett däck som ger låg bränsleförbrukning? Då ska du välja däck med lägre rullmotstånd. Denna tabell (2) visar detta. A betyder ett däck med mindre rullmotstånd, vilket gör att bilen drar mindre bränsle per miltal.

Vill du köra mer hållbart? Då ska du också välja däck utifrån markeringen för bränsleförbrukningen (2). Ett däck som drar mindre bränsle släpper också ut mindre koldioxid. Genom att köra med däck som har lägre rullmotstånd bidrar du automatiskt till en lägre miljöpåverkan. 

Vill du ha bra bromssträcka på vått underlag? Den här symbolen (3) visar däckets förmåga att avleda vatten. Skillnaden mellan ett A-graderat däck och ett F-märkt däck är två billängder, det vill säga tio meter. Ett G-graderat däck har för låg säkerhet och bör inte användas. Om du vill minska risken för vattenplaning ska du köra med ett A-graderat däck.

Hur breda sommardäck kan din bil ha? Extra breda däck kan ge bilen ett maffigt utseende, men du bör känna till att däckens bredd påverkar bilens köregenskaper. På torr asfalt blir bromssträckan kortare med breda däck, medan du löper större risk att få vattenplaning på våta vägar. 

Kör du ofta på grusvägar?

Vilka är årets bästa sommardäck?

Varje år testas olika däck, vilket kan vara en hjälp för dig när du ska välja däck. Här hittar du några av årets tester.

Bäst i test – sommardäck 2022

Här är länkar till olika tester av sommardäck för 2022.

Ta hand om dina sommardäck

Sommardäck är en förbrukningsvara, och beroende på hur mycket du kör behöver du byta ut dem med jämna mellanrum. Ju bättre du tar hand om dem, desto längre livslängd får de. Dessutom blir bilkörningen både roligare och säkrare för dig.

Kör inte med lägre mönsterdjup än 3 mm

Enligt lag måste sommardäck ha ett mönsterdjup på minst 1,6 mm. Det är dock i minsta laget, ett litet mönsterdjup försämrar bilens bromsverkan och köregenskaper. Det påverkar också däckets förmåga att tränga bort vatten, ett för litet mönsterdjup ökar risken för vattenplaning. För din säkerhet rekommenderar vi att du aldrig kör med ett sommardäck som har mindre än 3-4 millimeter mönsterdjup.

Kolla mönsterdjupet ofta!

Alla däck har en mönsterdjupsvarnare, en märkning för minsta mönsterdjup. Denna visar sig när däcket har slitits ned till den lagliga gränsen. Om du ser varningen är det hög tid att byta däck. 

Se till att ha rätt mängd luft i däcken

Det är viktigt att dina sommardäck har tillräckligt med luft i sig, och att du fyller alla fyra däck med rätt lufttryck. Om du kör med ett dåligt lufttryck ökar det bilens bränsleförbrukning och bromssträckan blir längre. 

Rekommenderade värden på lufttryck:

Vi rekommenderar att du kontrollerar lufttrycket minst en gång per månad, och alltid för du ska köra långa sträckor. För lite eller för mycket luft är den största orsaken till att däcken slits snabbare, ett för lågt tryck kan korta ner ett däcks livslängd avsevärt. 

Det finns undersökningar som visar att du vinner mycket på att fylla däcken smart. Här är några förhållanden jämfört med instruktionsbokens rekommenderade värde:

  • 30% lägre värde – kan halvera däckens livslängd samt ger högre bränsleförbrukning.
  • Instruktionsbokens rekommenderade värde – är bra och säkert att hålla sig till.
  • 10–15% över rekommenderat lufttryck – detta ger oftast bäst effekt, lägre bränsleförbrukning och en ökad livslängd.
  • Mer än 20% högre än instruktionsboken – vid för höga lufttryck kan köregenskaperna börja försämras och slitaget på däcken kan öka.

Luften i däcken påverkar även körglädjen

Ett lågt lufttryck i ett eller flera däck gör att bilen går ojämnt. Du har säkert upplevt hur bilen drar åt vänster eller höger när du försöker köra rakt. 

Du är alltid välkommen att köra förbi någon av våra verkstäder för att fylla på luft!

Kör inte med för gamla sommardäck

Den rekommenderade livslängden för sommardäck är sex till tio år. Börjar de bli uppemot tio år kan det vara dags att byta, även om mönsterdjupet är bra. Ser du torrsprickor i däcken? Då är risken för punkteringar stor och det är dags att genast skaffa nya. 

Kör med balanserade sommardäck

Om dina sommardäck är obalanserade kan de slitas onormalt vilket försämrar deras livslängd. Det är också viktigt för din säkerhet att däcken har rätt balans.

Tvätta däcken innan du lagrar dem

Däck utsätts för många nedbrytande ämnen. Vi rekommenderar därför att du rengör däcken inför förvaringen. Använd dock inga starka medel som kan torka ut gummit. Peta gärna bort vassa stenar som sitter fast i mönstret. 

Tvätta även fälgarna

Rengör fälgarna och torka noga innan du stuvar undan hjulen. Aluminiumfälgar bör enbart tvättas med milt bilschampo och vatten. 

Undvik kemikalier

Tvätta inte däcken med för starka medel och undvik att exponera däcken för alla typer av lösningsmedel, fetter och oljor. 

Förvara sommardäcken smart

När det är dags att byta till vinterdäck finns det viktiga tips för att förvara sommardäcken säkert.

Checka gärna in sommardäcken på Mekonomens däckhotell.

Däcken förvaras mörkt och svalt och du får ett prisvärt paketpris inklusive däckhotell, däckbyte och säkerhetskontroll. Om du förvarar dem själv, tänk på detta:

  • Förvara inte däcken utomhus eller i fuktiga miljöer
  • Förvara dem varken för varmt eller kallt, gärna i 15 grader.
  • Förvara dem med rätt lufttryck
  • Utsätt dem inte för starkt ljus
  • Stapla gärna däcken på varandra
  • Tvätta dem innan förvaring, även fälgarna
  • Förvara dem inte nära apparater som genererar ozon, till exempel starka elmotorer

Läs mer om hur du bör förvara dina däck