Även elbilar behöver service för att må bra.

Kan jag slarva med att serva min elbil?


Det skrivs mycket om att servicekostnaden för en elbil inte är lika hög som för en bil som går på diesel eller bensin. Ändå har elbilar, precis om alla bilar, regelbundna serviceintervaller. Men vad kan hända om en icke godkänd elbilsverkstad gör en felaktig elbilsservice eller om du rent av låter bli att serva din elbil

 

– Även elbilar behöver underhåll, säger Madeleine Westerling, kedjechef på Mekonomen. Det råder visst missförstånd att man kan vänta väldigt länge med att serva en elbil. Alla bilar har delar som slits, och utan service går även elbilar sönder. En viktig skillnad är att elbilar har avancerad teknik som är dyr att reparera.

 

Högvolt kräver hög säkerhet

En elbil drivs av ett högvoltssystem, vilket kräver hög kompetens och att bilverkstaden är godkänd för att hantera elbilar. Det kan bli ödesdigert om en icke godkänd elbilsverkstad skulle ha sönder bilens teknik. Som Sveriges ledande verkstadskedja har Mekonomen flera godkända elbilverkstäder.

 

– Mekonomen är fokuserat på elektrifieringen, berättar Madeleine. Våra verkstäder kompetensutvecklar löpande sina fordonstekniker och vi ser till att verkstäderna får rätt verktyg och rätt diagnosutrustning för att kunna hantera nya elbilar.

    

Batteriet måste få regelbunden kontroll

Om elbilen inte servas finns risken för att batteriet tar skada. Under en elbilsservice kontrolleras batteriet, verkstaden kollar att det inte finns något kylningsläckage och att bilens olika laddningsfunktioner fungerar som de ska.

Serviceintervaller på några vanliga elbilar

Elbilars andrahandsvärde sjunker utan service

Än så länge är det långa leveranstider på nya elbilar, vilket skapar en het andrahandsmarknad med höga priser på begagnade elbilar. Men när fler bilar rullar på vägarna med mätarställningar på 10 000 mil eller mer, då blir en elbil utan fulltecknad servicebok en dålig affär. Ett bra tips är att testa batteriet mellan serviceintervallerna.

– Du vill inte köpa en begagnad elbil som gått 12 000 mil utan att vara säker på att batteriets kapacitet är bra, påpekar Madeleine Westerling. Och det vet du bara ifall elbilen servats regelbundet och batteriet testats. På Mekonomen kan du göra ett test av batteriet utan att det måste vara ett garantiärende.

Mekonomen servar din elbil över hela landet.

När du bokar på nätet får du reda på vilken Mekonomen-verkstad som får hantera din elbil.

Uppdaterad: Oktober 10, 2023