Topp -miljöbild -fälgar

Mekonomens historia

År 1973 startade entreprenörerna Ingemar Fraim och Leif Möller företaget som ligger till grunden för Mekonomen. Affärsidén var att sälja den då mest efterfrågade bildelen, avgassystemet till bensinmackar i Stockholm. Kundlöftet var leverans inom två timmar från beställning och med hjälp av en gammal Mercedes levererade Ingemar och Leif avgassystemen till kunderna.

Det dröjde inte länge förrän efterfrågan ledde till att sortimentet utökades med andra efterfrågade reservdelar som exempelvis bromsar, framvagnar och hjullager. Under mitten av 1980-talet expanderade Ingemar och Leif verksamheten genom att köpa butikskedjan Mekonomen, som då bestod av 17 butiker. Förvärvet innebar grunden till dagens verksamhet och omfattar hela kedjan från inköp av reservdelar till grossisthållning och försäljning till konsumenter och företag.

Utveckling genom effektiv logistik

En effektiv logistikkedja med snabba leveranser var en avgörande framgångsfaktor. År 1992 passerade försäljningen 100 miljoner kronor. Antalet artiklar i grossistlagret i Stockholm hade fördubblats samtidigt som servicegraden höjdes ytterligare när ”över-natten”-leveranser blev verklighet. Nu hade kunderna möjlighet att beställa i Mekonomenbutiken och få varorna levererade dagen därpå.

I takt med att Mekonomen fortsatte växa, såväl geografiskt som med nya produktgrupper, var ett nytt lagerbygge nödvändigt och 1998 flyttades grossistlagret till en nybyggd fastighet i Strängnäs. Under 1999 lanserades Mekonomen Bilverkstad i Sverige för att förbättra de fristående verkstädernas konkurrenskraft. Antalet Mekonomenbutiker passerade 100 och grossistförsäljning etablerades i Norge i och med förvärvet av Christoffersen och Bekken AS.

I maj 2000 introducerades Mekonomen på Stockholmsbörsen. I samband med börsintroduktionen överfördes Mekonomens välkända reservdelskatalog till webbaserat format. Idag kan bilägare gå in på Mekonomens hemsida och fylla i sitt registreringsnummer och direkt få fram vilka reservdelar som finns att tillgå till just sin bil.

Ett enklare billiv - tillväxtresan

Under 2007 utvecklade bolaget sin affär genom att erbjuda bilägarna helhetslösningar. Mekonomen har sedan dess kommunicerat ”Ett enklare billiv” som även innebär prisvärdhet, hög kvalitet och kompetens. Under de följande åren lanserades flera nyheter i bolaget. Bland annat etablerades verkstadskedja MekoPartner, det nya butiks- och verkstadskoncepten Mega och Medium med allt för billivet i samma anläggning, Mekonomen Direkt 0771-72 00 00 (ett boknings- och servicenummer för alla kunder i hela Sverige) samt Mekonomen Fleet som inriktar sig mot företagskunder.

Under 2010 inledde Mekonomen en omfattande tillväxtresa med en rad förvärv och etableringar på nya marknader. Under året förvärvades verkstadskedjan Speedy med 11 verkstäder och etablering av butiker och verkstäder i Mekonomen i Finland. Förvärv i Norge under 2011 och 2012 har gjort att Mekonomen går att hitta i alla länder som möts vid Treriksröset.

Mekonomens medarbetare och starka varumärke har bidragit till en framgångsrik resa som bara har börjat. Vi är idag cirka 200 butiker och 1 100 anslutna verkstäder som förknippas med prisvärdhet, kvalitet och hög kundservicegrad. Vi är bilistens första val och verkar för ett enklare och mer prisvärt billiv.

Mekonomen Group

Mekonomen verkar idag sida vid sida med systerbolagen MECA och Sørensen och Balchen under centrala varumärket Mekonomen Group. Den centrala organisationen samordnar för att dra nytta av fördelarna med större inköpsvolymer, enhetlig infrastruktur och system. I marknaden drivs dock respektive bolag genom separata säljorganisationer med sina egna starka koncept och erbjudanden.