Elbilsmarknaden är fortfarande i en explosiv utveckling. 2023 räknar man med att 65 % av alla nya bilar är laddbara, varav 40 % går på ren el och resten är hybrider. Hos Mekonomen möter vi den här utvecklingen. Vi utbildar löpande våra fordonstekniker i ett prisbelönat utbildningsprogram, och varje månad blir fler av våra verkstäder rustade för att hantera helelektriska elbilar.
Du kan boka de flesta av Mekonomens verkstadstjänster smidigt på vår hemsida.
När du bokar på nätet får du reda på vilken Mekonomen-verkstad som får hantera din elbil.
För en begagnad elbil växer behovet av service och underhåll. Vad måste du tänka på när du ska serva och reparera en elbil? Hur mäter du kapaciteten på bilens batteri? Här har vi samlat viktig information för elbilar och laddbara hybrider.
Varför låta Mekonomen serva och reparera min elbil?
Hur ofta måste en elbil servas?
Vad behöver jag reparera på en elbil?
Hur länge håller ett elbilsbatteri?
Hur vet jag att min begagnade elbil har ett bra batteri?
Hur repareras elbilens batteri?
Hur lång räckvidd har elbilar?
Hur är det att köra elbil på vintern?
Hur laddar jag elbilen smartast?
Vad kostar det att köra en elbil?
Mekonomen är Sveriges största kedja av bilverkstäder, och vi har alltid legat i framkant inom innovation och modern teknik och vi kan felsöka, serva och reparera alla typer av bilmodeller. För att en verkstad ska få serva eller reparera en elbil måste den ha kompetens för att hantera högvoltssystemet. högvoltsbatterier. Dessutom behöver en godkänd elbilsverkstad ha speciell utrustning för att mäta, serva och reparera elbilens olika funktioner. På Mekonomen kompetensutvecklar vi våra fordonstekniker i ett speciellt utbildningsprogram för elbilar, och för varje månad får vi fler godkända elbilsverkstäder.
Om du har en nyare bil är det viktigt att du kontrollerar dina garantivillkor. Bilens garanti får nämligen inte påverkas av en serviceåtgärd så länge arbetet utförs fackmässigt. Du kan alltid göra en service eller reparation på till exempel en Mekonomen-verkstad, utan att nybilsgarantin påverkas. En garantiåtgärd måste du däremot göra hos den som sålt produkten.
Även elbilar behöver underhåll, även om själva servicen är annorlunda jämfört med en fossildriven bil som går på diesel eller bensin. Ingen motorolja behöver bytas, och det finns färre rörliga delar som slits i elbil. Vid en service kan vi göra en kontroll av batteriets laddningsstatus, och vi ser till att batteriet är 80 % laddat när du hämtar ditt fordon. För vissa modeller kontrollerar vi att det inte finns risk för kylvätskeläckage för högvoltssystemet. Kupéfiltret behöver bytas och bromsarna kontrolleras.
Många elbilar ska ha en service en gång per år, sedan varierar detta hos olika biltillverkare och modeller. Här är en lista med serviceintervaller:
Elbilar har lägre servicekostnader än vanliga bensin- och dieseldrivna fordon. Det finns färre rörliga delar och du behöver aldrig betala för oljebyten. Men även elbilar utsätts så klart för slitage.
Elbilens batteri består av moduler som i sin tur innehåller celler. Batteriets kapacitet minskas allt eftersom åren och milen går, och till slut behöver det repareras. Detta sker genom att batteriet får nya celler. Oftast byter man ut hela moduler.
En smart åtgärd är att testa batteriet! Då får du reda på dess kapacitet och skick. Kolla gärna med din Mekonomen-verkstad ifall de har möjlighet att testa batteriet på din elbil.
Skivbromsar drabbas av rost mer när de inte används lika mycket. Detta blir en vanlig körstil med elbilar eftersom de har en unik bromskraftsregenering som bromsar bilen. Bilens drivhjul är kopplade till bilens motor, och när du släpper på gaspedalen omvandlas motorns funktion till en generator som bromsar in hjulen. Du kan alltid välja att bromsa ordentligt för att minska risken för rost på bromsskivorna. En viktig serviceåtgärd är att byta bromsvätska regelbundet.
Allt fler elbilar kan ha dragkrok idag, eftersom många bilägare har det behovet.
En del elbilar har begränsad dragvikt, vilket innebär att bilen inte får dra släp eller husvagn. Då blir kroken snarare en lösning för att placera cykelhållare.
Vet du vilken dragvikt din elbil har? Titta gärna på ditt registreringsbevis, den ska stå angiven där. Det är dock inte alla biltillverkare som uppgett dragvikten, så allra säkrast är att du kollar med din biltillverkare vad som gäller för just din elbil. Om din bil har tillåten dragvikt och det går att eftermontera en dragkrok på just din bilmodell, boka en verkstadstid på någon av de verkstäder som får hantera din elbil. När du bokar på nätet får du reda på vilken Mekonomen-verkstad som får hantera din elbil.
Du kan först enkelt kontrollera med ditt registreringsnummer ifall bilen kan ha dragkrok.
OBS! Det är inte alla elbilar som har uppgivit sin dragvikt. Om du är osäker på vad som gäller för din elbil rekommenderar vi att du frågar din biltillverkare.
En vanlig garanti för elbilens batteri är att bilen är max åtta år gammal eller gått max 16 000 mil. Denna garanti har ofta villkoret att batteriets kapacitet ska hålla 70 %. Ett normalt batteri förlorar cirka 2 % kapacitet per år, vilket gör att det tar omkring 12 år för att batteriet ska komma ner i 70 % kapacitet. Sedan beror livslängden även på körstil och väderförhållanden.
Här är några tips om du vill att batteriets kapacitet ska hålla så länge som möjligt:
Det stora batteriet är naturligtvis den viktigaste komponenten på en elbil. Elbilar har rullat flera år på vägarna, vilket gör att det finns begagnade bilar vars batterier har sämre kapacitet.
Det är en fördel om du kan kontrollera batteriets kapacitet till en rimlig kostnad. De flesta märkesverkstäder kollar endast detta om det är ett garantiärende, dvs när batteriet misstänks vara trasigt. Kolla gärna med din Mekonomen-verkstad vad som är möjligt för just din bilmodell. Efter mätningen får du ett kvitto och en diagnos på batteriets status.
Ett batteri hos en elbil innehåller moduler som består av celler, och allt övervakas av en styrenhet. Cellmodulerna i batteriet är sammankopplade för att leverera rätt spänning, och via en inverter driver olika moduler olika saker. Man kan behöva reparera allt ifrån temperatursensorer till kylningsfunktioner, som att åtgärda ett internt kylläckage.
Mercedes har ett antal bilmodeller som sägs komma längre än 60 mil på en full laddning. BMW IX 100 kWh har en angiven räckvidd på 630 km och Ford Mustang Mach-E RWD LR kommer 610 km. Även Polestar 3LR har en räckvidd på 610 km medan Tesla uppger att deras Model 3LR kommer 602 km. Volvos EX90 har en uppgiven räckvidd på exakt 60 mil.
Det tillverkas hela tiden nya bilar, men 2022 så var Mercedes EQS 450+ värst med en räckvidd på 758 km (enligt biltillverkarens uppgifter).
Vi har samlat mer fakta om räckvidder för elbilar. Bland annat har vi listat alla de vanligaste elbilarna och deras räckvidder.
Vad behöver du tänka på när du ska köra en elbil under årets kallare månader? På vintern har elbilens batteri en lägre räckvidd, vilket gör att du behöver planera körning och laddning på ett annat sätt. Vi har samlat fem tips hur du kan påverka räckvidden under vintermånaderna.
Att ladda elbilen på en laddningsstation hemma är billigare än på offentliga platser. Storleken på batteriet, aktuella elpriser och olika elavtal påverkar den totala kostnaden, men ett ungefärligt spann är att det kostar mellan 90 och 200 kronor att ladda ett batteri från tomt till fullt – baserat på ett elpris på 2 kronor per kWh och en batterikapacitet på 50-100 kW.
Om du laddar på publika laddplatser är det olika operatörer som sätter priset. Det brukar kosta mellan 3 och 10 kronor per kWh att ladda elbilen på offentliga laddplatser.
Ladda smart! Snabbladda inte för ofta, låt det inte ladda ur för nära noll och ladda helst inte upp det till 100 %.
Det mest optimala för elbilens batteri är att ladda det mellan 20 och 80 %.
Det är värt att investera i en laddningsbox i garaget eller på din uppfart. Om du bor i en bostadsrättsförening med tillgång till egna parkeringsplatser är det klokt att ta upp frågan på en stämma för att uppgradera dessa platser med laddboxar. Här kan du jämföra boxar!
När fler elbilar rullar på vägarna behövs det fler laddningsplatser. Naturvårdsverket har gett stöd till nya snabbladdningsstationer, men det finns fortfarande ett behov av fler. Många bensinbolag har egna nätverk av stationer, t ex Circle K och OKQ8. Energiföretag som Vattenfall och E.ON har byggt ut sin verksamhet med laddstationer. Sedan finns det andra aktörer på marknaden som enbart inriktar sig på laddning, t ex MER, Incharge och Ionity.
I flera städer kan du ladda bilen på pendelparkeringar, oftast med en mer långsam laddning.
Det finns appar som har samlat flera olika leverantörer med laddningsplatser. Om du laddar ned dem till din mobil har du sedan större frihet att ladda bilen på fler platser. Se en lista över appar här!
Speciellt de senare åren har vi sett skenande elpriser vilket påverkat elbilens totalekonomi. Sedan behöver man räkna med alla faktorer som inköp, värdeminskning, servicekostnader och alla kostnader som har med laddning att göra. Fortfarande är dock elbilen klart billigare i drift än en bil med förbränningsmotor.
Det är inte helt lätt att räkna ut en exakt milkostnad för elbilar, eftersom den viktiga kostnaden för el varierar. Men en generell siffra är 20 kronor/mil om man räknar med alla viktiga kostnadsposter. I jämförelse kostar en bensindriven bil 55 kronor/mil.
Ja! Fordonsskatten för en elbil ligger på 360 kr/år. En ny bensindriven Volvo XC60 har en fordonsskatt på 9 507 kr/år de första tre åren och därefter 2120 kr. Nya bensin- och dieseldrivna bilar fick en höjd fordonsskatt 2022 på grund av ett nytt system, det s k bonus-malus-systemet, som premierar bilar med låga utsläpp.
De flesta försäkringsbolag har idag trygga försäkringar som anpassats till elbilar. Det viktiga när du jämför är inte bara försäkringens villkor, utan även hur ditt engagemang ser ut hos din leverantör. Till exempel får ICA-kunder bra villkor för en elbilsförsäkring från ICA försäkringar. Medan If, Folksam och andra stora bolag ger sina kunder bättre villkor ju fler försäkringar de har.
Många nya elbilar har vagnskadegaranti vilket gör att det räcker med en halvförsäkring, men självrisken på vagnskadegarantin är ofta hög, från 5000 upp till 10 000 kr. Det kan vara viktigt att tänka på om du skulle råka ut för en vagnskada.
Vill du jämföra elbilsförsäkringar? Klicka här!
Den viktigaste skillnaden är att elbilen bara drivs av el, medan hybriden har två drivkrafter, el plus diesel eller bensin. En hybridbil har därför ganska mycket gemensamt med en vanlig fossildriven bil. En hybrid har till och med något större servicebehov, eftersom både elmotorn och förbränningsmotorn behöver underhåll. Sedan finns det olika typer av hybridbilar, laddhybrid och elhybrid eller mildhybrid.
Eftersom en elbil inte släpper ut några växthusgaser är den mycket mer miljövänlig än en diesel- och bensindriven bil. En elbil sparar 60–70 procent av växthusgasutsläppen jämfört med motsvarande fossildriven bil.
Att tillverka de avancerade batterierna kräver idag mer energi än att tillverka en fossildriven bil. När batteriproduktionen blir mer effektiv och en större del av energin kommer från förnybara källor blir elbilarnas klimatpåverkan ännu mindre.