Mekonomen har flera godkända elbilsverkstäder

Du kan tryggt lämna in din elbil på någon av Mekonomens många elbilsverkstäder. Kraven på säkerhet och kompetens är höga, och verkstaden måste ha den moderna utrusning som krävs för att serva, underhålla och reparera din elbil. Vi kompetensutvecklar löpande våra fordonstekniker, och för varje månad växer antalet verkstäder som får hantera din elbil. 

Varför är det högre krav på en elbilsverkstad? 

Varje elbil har ett högvoltssystem som driver bilens motor och dess olika funktioner. För att överhuvudtaget få hantera en elbil krävs därför att fordonsteknikern har specialkompetens och kunskap om ett sådant system.

Hos Mekonomen har vi en utbildning i tre nivåer som kompetensutvecklar fler och fler fordonstekniker på godkända verkstäder. För att på ett säkert sätt kunna hantera, reparera och utföra service krävs nivå 1. En tekniker som har uppnått nivå 2 har den kunskap som krävs för att frånkoppla och tillkoppla högvoltssystemet. Efter att en nivå 2-tekniker har frånkopplat systemet kan teknikern på nivå 1 utföra bytet av till exempel en AC-kompressor.
En fordonstekniker på nivå 3 har batterikunskaper och kan utföra en diagnos.

Däckbyte på din elbil

Många elbilar har dyra däck. Eftersom batteriet gör elbilen tung behöver däcken och bromsarna anpassas. Flera elbilsmodeller har större däck för att få plats med större skivbromsar, samt en dyrare gummiblandning som anpassats till vikten. Däck med stora fälgar och lågprofilsgummi kostar ju som det smakar. Om ett däck går sönder på en fyrhjulsdriven elbil, till exempel Audi e-tron och Volkswagen ID 4 GTX, då måste alla fyra däck bytas.

Vanliga verkstadstjänster för din elbil

Elbilsservice

Hos Mekonomen kan du serva din elbil, så länge du lämnar in bilen på en godkänd elbilsverkstad. Vi utför de jobb som är enligt biltillverkarens riktlinjer.

Läs mer om vår elbilsservice.

Testa och reparera batteriet

Batteriet på en elbil är tänkt att hålla under hela bilens livslängd, men om batteriets kapacitet försämras alltför mycket kan det behöva kontrolleras. Ju längre en begagnad elbil har kört, desto närmare kommer tiden då garantin inte längre gäller. En märkesverkstad gör sällan ett test i förebyggande syfte. Det behöver oftast vara ett garantiärende, där man misstänker ett trasigt batteri. Vissa Mekonomen-verkstäder har den kompetens samt utrustning som krävs för att testa elbilens batteri. Hör med din verkstad ifall de kan hjälpa dig att mäta batteriet och ge dig en tydlig diagnos över dess skick.

Byte av bromsar

Bromsarna behöver löpande kontrolleras, skivbromsar och bromsbelägg behöver bytas med jämna mellanrum. Faktum är att skivbromsarna på en elbil kan rosta mer än normalt. Eftersom elbilens motor skapar en unik bromskraftsåtervinning som bromsar bilen används inte belägg och skivor lika mycket.

Läs mer om reparationer för elbilar här. 

Montering av dragkrok

Mekonomen hjälper dig gärna att montera en dragkrok på din elbil. De flesta nya och större modeller av elbilar kan ha dragkrok, men kontrollera gärna med din tillverkare vad som gäller för din bil.

Läs mer om montering av dragkrok här.