Vad kan behöva repareras på en elbil?

 

Ingen bil kan köras mil efter mil utan att det uppstår slitage. På en elbil finns det flera saker som behöver bytas ut med jämna mellanrum. 

Boka tid för din elbil

När du bokar på nätet får du reda på vilken Mekonomen-verkstad som får hantera din elbil.

I en snar framtid kan elbilens batteri behöva repareras.

En elbils batteri är skapat för att hålla bilens livslängd. Ju längre elbilen körs, desto sämre kapacitet får batteriet, och så småningom kommer vissa elbilar ha batterier som behöver repareras. Man byter sällan ut hela batteriet, endast enstaka moduler. För att kontinuerligt se efter att din elbil fungerar som den ska och för att undvika dyra reparationskostnader rekommenderar vi att lämna in din elbil på service. Läs mer om vad som ingår i en elbilsservice.

Låt Mekonomen göra ett kostnadseffektivt test!

En del av Mekonomens verkstäder har den kompetens samt utrustning som krävs för att testa elbilens batteri. Hör med din verkstad ifall de kan hjälpa dig att mäta batteriet och ge dig en tydlig diagnos över dess skick.

Läs mer om test och reparation av batteri

Kontrollera att elbilsverkstaden får reparera din elbil.

I takt med att elbilarna blir fler växer behovet av verkstäder som kan utföra service och reparationer. Lämna aldrig in din elbil till en icke godkänd elbilsverkstad. Hos Mekonomen har vi en utbildning i tre nivåer som kompetensutvecklar fler och fler fordonstekniker på godkända verkstäder. För att på ett säkert sätt kunna hantera, reparera och utföra service krävs nivå 1. En tekniker som har uppnått nivå 2 har den kunskap som krävs för att frånkoppla och tillkoppla högvoltssystemet. Efter att en nivå 2-tekniker har frånkopplat systemet kan teknikern på nivå 1 utföra bytet av till exempel en AC-kompressor. En fordonstekniker på nivå 3 har batterikunskaper och kan utföra en diagnos.

Vad kan gå sönder på en elbil?

På en elbil behöver broms- och klimatsystemet service och även elkomponenter kan ibland behöva service eller reparation. Bromsvätskan behöver regelbundet bytas ut för att skydda bromssystemet. Värt att nämna är att bromsbelägg och bromsskivor är större på en tyngre elbil, vilket betyder att dessa reservdelar kostar mer vid ett bromsbyte.

Har elbilar kylarvätska?

Motor, laddare, inverter och batteri är kopplade till kylvätskekretsen. Batteriet behöver också värmas vid köldgrader.

Många elbilar har dyra däck.

Eftersom batteriet gör elbilen tung behöver däcken och bromsarna anpassas. Flera elbilsmodeller har större däck för att få plats med större skivbromsar, samt en dyrare gummiblandning som anpassats till vikten och för att få ett lågt rullmotstånd. Däck med stora fälgar och lågprofilsgummi kostar ju som det smakar. Om ett däck går sönder på en fyrhjulsdriven elbil, till exempel Audi e-tron och Volkswagen ID 4 GTX, då måste alla fyra däck bytas