Det här behöver du veta om bromsarna på din bil
De allra flesta moderna motorfordon har hydrauliska skivbromsar. Det betyder att du med bromspedalen bygger upp ett tryck i bromssystemet med hjälp av olja. När man bromsar pressar oljan ut kolvar i bromsoket som i sin tur anlägger belägg mot de bromsskivor som sitter innanför hjulen. Det stoppar rotationen och sänker hastigheten.
Vissa bilar har istället för skivor hydrauliska trumbromsar, oftast i bakhjulen. De fungerar på ungefär samma sätt men det hydrauliska trycket pressar istället på bromsbackarna i bromstrumman så att hjulet bromsas.
Bromsar är förbrukningsvara som behöver kontrolleras och bytas med jämna mellanrum. Att köra omkring med bromsar som inte fungerar optimalt kan få katastrofala konsekvenser. Även bromsvätskan behöver då och då bytas, eftersom den kan dra åt sig vatten och får lägre kokpunkt över tid. Vattnet bidrar också till korrosion i systemet.
– Bromsarna är såklart A och O. De måste fungera perfekt. Det är viktigt att man kontrollerar så att bromsklossarna inte är för slitna och att skivorna inte har slagit sig och man får obalans, säger Mikael Åkesson på Mekonomen i Karlshamn.
Hur kontrollerar man skivorna?
– Man kan ofta se skador när man tittar på bromsskivorna. Man känner det när man bromsar. Om de är dåliga känner man att det rister i bromspedalen när man bromsar. Det brukar också kännas i ratten.
Okej, finns det något annat man bör kontrollera?
– Det är viktigt att man också kontrollerar bromsrören med jämna mellanrum så att de inte är för gamla. Om de spricker försvinner trycket i systemet och därmed försvinner även bromsverkan.
De flesta bilar har ju låsningsfria bromsar – ABS – nu för tiden. Hur kontrollerar man att detta funkar?
– Det enklaste är att provbromsa på en säker plats. Bromsa så hårt som möjligt och se om systemet aktiveras.
Behöver du hjälp med dina bromsar?
Boka en tid för bromsbyte!