Bilägare i undersökning: Vi gillar våra verkstäder

Bilägare i undersökning: Vi gillar våra verkstäder

Det är bara nio procent av svenskarna som tycker att de själva är riktigt bra på att ta hand om sina bilar. Därför är de flesta av oss beroende av hjälp från verkstaden när det är dags för service eller när något behöver bytas eller repareras.

 

Bemötandet viktigt

Enligt en undersökning som Kantar Sifo gjort på uppdrag av Mekonomen är det bemötande man får på en verkstad avgörande för var man lämnar in bilen. 61 procent anger att det bemötande man fick vid tidigare besök betyder mest för valet av verkstad. Att verkstaden är expert på bilmärket samt att priserna är låga är också viktigt för många, visar undersökningen. För var tredje person är verkstadens läge den viktigaste parametern för var man väljer att lämna in sin bil.

 

Litar på sin verkstad

80 procent av de som svarat på frågorna i Mekonomens undersökning litar på sin verkstad. Och de flesta, 56 procent, känner sig säkra på att de aldrig blivit lurade när de fått arbete utfört på sina bilar.

Den minoritet som någon gång varit missnöjda med sina verkstadsbesök har oftast varit besvikna på hur reparationerna varit utförda, på priserna eller på grund av att det tillkommit oförutsedda kostnader.

 

Många bilägare väljer att serva sina bilar på en märkesverkstad även fast förtroende för märkesverkstäder och fristående verkstäder är lika stort.

Till exempel är det bara en tredjedel som ännu inte förstått att garantierna gäller även när man servar hos en fristående verkstad.

Över hälften, 55 procent, är övertygade om att fristående verkstäder använder reservdelar med samma kvalitet som hos märkesverkstäder.

Publicerad: November 16, 2017