Valet av verkstad kan göra stor skillnad

Dags för reparation eller service av bilen? Välj verkstad med omsorg! Stämpeln i serviceboken är viktig för andrahandsvärdet, och du har rätt till nybilsgaranti på alla verkstäder, inte bara märkesverkstaden.

För många är bilen mycket mer än ett transportmedel. Vid sidan om bostaden kanske den är hushållets mest dyrbara och värdefulla tillgång, vars värde måste hållas så högt som möjligt under många, många år. Samtidigt vill man så klart hålla nere de löpande kostnaderna för service och reparationer.

Nybilsgarantin gäller inte bara på märkesverkstaden

Många tror att en nyare bil måste servas på dess märkesverkstad för att nybilsgarantin ska gälla. Det stämmer inte. Så länge arbetet utförs fackmannamässigt kan du utföra servicen på vilken verkstad som helst. Madeleine Westerling, kedjechef på Mekonomen Bilverkstad bekräftar detta vanliga missförstånd.

– Bilens garanti får inte påverkas av en serviceåtgärd så länge arbetet utförs fackmannamässigt, säger Madeleine. Sedan finns det lika många varianter av garantier som det finns bilmärken. Ta reda på vad som gäller när du köper bilen och se till att få garantivillkoren skriftligt.

Rena garantiåtgärder som en trasig fönsterhiss eller växellåda kan behöva åtgärdas hos den som sålt produkten. Om du har en nybilsgaranti på din bil – läs här vad som gäller hos Mekonomen.

Du ska inte behöva be om en stämpel i serviceboken

En komplett servicebok är en värdehandling den dag du ska sälja din bil. Finns det luckor i boken kan du räkna med en prutning på priset. Hos Mekonomen får du alltid en stämpel i serviceboken. 

Att välja rätt verkstad kan göra mycket, såväl för bilens andrahandsvärde som dina löpande kostnader för service och reparationer. Se till att få det du har rätt till – till rätt pris.

Boka tid Hitta verkstad