Så vanliga är dyra haverierna – och så kan du undvika dem

Så vanliga är dyra haverierna – och så kan du undvika dem

Att drabbas av en maskinskada på bilen kan innebära ett tungt ekonomiskt slag om garantin har gått ut och om man inte har någon försäkring som täcker haveriet. Och det är många bilägare som drabbas av den här typen av problem, i genomsnitt anmäls 1,4 maskinskador per 100 personbilar under ett år, visar Länsförsäkringars maskinskaderapport.

 

Även nya bilar drabbas

Enligt statistiken kommer haverierna i genomsnitt efter bara 7 700 körda mil, det är alltså inte sällan även nyare bilar som drabbas. Vanligast är motorskador som står för en fjärdedel av maskinskadorna. Därefter följer skador på värme- och kylsystem, växellådor/drivning och skador på bränslesystem.

 

Minska risken för haverier

Som bilägare kan man själv minska riskerna för att drabbas av vissa haverier. Det handlar först och främst om att säkerställa att bilen servas på rätt sätt.

– Ja, det är ju viktigt. Det är en självklarhet att man följer tillverkarnas rekommendationer för hur varje modell ska servas. Jag kan dock tycka att serviceintervallerna har blivit lite väl långa hos vissa modeller, de kan ju vara uppemot 5 000 mil ibland. Om då bilen till exempel förbrukar olja kan det bli många mil som man kör med för låg oljenivå. Och då kan motorn skadas, säger Jonas Carlsson, verkstadschef på Mekonomen i Eklanda.

 

Vad gör man som bilägare åt detta?

– Man behöver ju vara noga med att kontrollera oljenivån i sin bil. Jag brukar också förespråka att man gör extra oljebyten mellan de ordinarie servicetillfällena. Då är man säker på att bilen alltid har rätt mängd och att oljan är frisk, säger Jonas Carlsson.

 

Växellådorna är ju också ett problem enligt rapporten. Här ska väl oljan också bytas ibland?

– På de flesta bilar med manuell växellåda behöver man inte tänka på växellådsoljan. När det gäller automatlådorna finns det ibland ett serviceintervall, men inte alltid. Det här kan vara lite rörigt, på Volvos taxibilar ska växellådsoljan till exempel bytas efter 6 000 mil – men det gäller inte privatbilarna. Jag menar dock att man bör byta oljan i alla automatlådor med jämna mellanrum, kanske vid 10 000 mil. Det ökar förmodligen livslängden på lådan.

 

Om jag köper en begagnad bil – vad ska jag tänka på då?

– Jag tycker att det är ett bra tips att börjar med att byta både motor- och växellådsolja även om bilen har en komplett ifylld servicebok. Då är risken mindre att något ska hända.

 

Publicerad: Januari 11, 2018