”Ju nyare bil desto oftare ska du ladda batteriet"

Ladda bilbatteriet. Den frasen är lätt att tillskriva gamla bilar när det egentligen är helt tvärtom.

– Förr användes batteriet i princip bara för att starta motorn, och sedan var bilen självgående. Men nu är det datorer och strömförbrukande grejer överallt i bilen, säger Peter Johannesson på Mekonomen i Karlskoga.

 

Ladda batteriet ofta på nya bilar

Det märks tydligt att han kan det här med batterier. Och brinner för att hjälpa kunderna med dem.

– Om motorn är bilens hjärta så är batteriet dess pacemaker. Det som ger bilen liv.

 

Och det där livet försvinner snabbt om inte batteriet får sin laddning.

– Många av grundfunktionerna i nya bilar är beroende av spänning. Och saknas den då tappar bilen minne, mjukvaran påverkas. Nycklar slutar fungera och till slut måste du ringa efter en bärgare.

– Folk tänker gärna att bilar är som bilar var förr. Men dagens bilar är som hemdatorer. Laddar du inte batteriet får du problem. Vi hade en kund som märkte att batteriet var lite dåligt, men han sköt problemet framför sig. Till slut fick han stopp, och eftersom batteriet satt i bagaget var vi tvungna att borra upp låset. Hade han bytt batteri direkt hade han sluppit en kostnad på 5 000 kronor.

 

Slutsatsen menar han är självklar.

– Ju nyare bil desto oftare ska du ladda batteriet.

 

Vid problem byt batteri direkt

Han betonar att om din relativt nya bil börjar få batteriproblem så ska du byta batteri direkt.

 

Om jag vill undvika att tvingas köpa nytt – hur ofta ska jag ladda bilbatteriet?

– I stort sett hela tiden på vintern. Moderna laddare är intelligenta och stänger av när batteriet är fulladdat. På det sättet räcker batteriet i 7–8 år. Kör du korta resor utan att underhållsladda – ja, då kanske det handlar om 3–4 år.

– Vårt sortiment av Ctek-laddare är oslagbart. Vi har allt för rätt ändamål, från moped till lastbil.

 

Det finns ett ännu smidigare sätt att hålla batteriet fulladdat på – genom att bygga in en batteriladdare samtidigt som en motorvärmare installeras.

– Ja, det är suveränt. Ska du installera en motorvärmare är det ingen tvekan att du ska göra det också. Det blir ingen stor extrakostnad, så jag rekommenderar det alternativet starkt.

 

Bilen är till för att köras

Peter Johannesson passar på att varna för det värsta du kan göra med ditt bilbatteri under vintern.

– Det bästa sättet att ta död på batteriet är att låta bilen stå. Dagens bilar är gjorda för att köras regelbundet. Ambulanser och taxi, som körs hela tiden, får aldrig batteriproblem. Det får inte pendlare som kör 10 mil till jobbet varje dag heller. Men de som ofta kör korta resor, samtidigt som de slår på radion och torkarna... När resan är slut har de gjort av med dubbelt så mycket laddning som resan. Nej, kör du lite så halverar du batteriets livslängd. Och när du ställer en ny bil och stänger av den så är det fortfarande saker som drar ström. Larmet till exempel.

 

Han har flera bilar själv och vet hur han ska undvika batteriproblem.

– Jag har en Cheva -55, en Volvo 142 -73 och en Opel Ascona -88 – och jag har haft samma batterier i dem i fem år. Tack vare att jag underhållsladdar.

 

peter_johannesson

Peter Johannesson

Ålder: 51 år. Bor: Karlskoga. Gör: Butikssäljare på Mekonomen Karlskoga.
Publicerad: December 14, 2015