31 saker att tänka på innan du köper begagnad bil
Vi har samlat totalt 31 viktiga punkter att kontrollera när du skall köpa en begagnad bil, det är ju till exempel viktigt att du ser till att kolla kolla regnummer så att di vet vilken bil du skall köpa och av vem. Punkterna är uppdelade i 4 sektioner så att de blir enkla att följa.
Viktigt att kolla fordonet
Det är ju viktigt att du kan kolla det fordon du funderar på att köra. Det är mycket som kan bli fel och om du inte genomför en noggran kontoll innan du köper bilen så kan du råka ut för tråkigheter.Kolla upp bilen
- Titta efter bilens registreringsnummer i annonsernas bilder. Om du inte ser det, och det inte finns med i annonstexten, så kan det vara så att säljaren vill försvåra dina möjligheter att kolla upp bilen. Be i så fall säljaren omgående om reg-numret.
- Fråga säljaren följande:
- Varför ska du sälja bilen? Kan ge indikationer om hur nöjd säljaren är med sin bil.
- Hur länge har du ägt den? Har säljaren ägt bilen under en lång tid så har hen lång erfarenhet av bilen och dess historik.
- Vad känner du till om bilens historik, skador och liknande?
- Hur är skicket på däcken, och finns det både sommar- och vinterdäck?
- När gjordes sista service, och var?
- Finns servicebok och besiktningsdokument som stödjer mätarställning?
- Har bilen kamrem och vet du i så fall när den byttes? Ska den bytas inom kort så ring en verkstad om en offert så du vet vad du har att vänta dig.
- När ska bilskatten betalas? Skönt om den just blivit betald.
- Få information om vem som äger bilen genom Transportstyrelsen genom att sms:a registreringsnumret till 72503. Tjänsten är avgiftsbelagd.
- Kolla upp regnummer på transportstyrelsens hemsida. Där kan du bland annat få uppgifter om:
- Bilen är köpt på kredit, vilket måste lösas av säljaren först.
- När bilen är besiktad.
- Hur hög bilskatten är.
- Om bilen är privatimporterad, vilket ska ge lägre pris då risken för manipulerade mätare är högre.
- Släpvagnsvikter
- Antal ägare.
- Använd en tjänst för att få övriga upplysningar – vissa tjänster kan ge dig upplysningar om bilen varit skadad eller stulen, samt andra bra uppgifter om ägaren. Välinvesterade pengar innan köp.
- Idag följer obetalade skulder på fordonsskatt, parkeringsböter samt trängselskatt med bilen och du måste själv kontrollera om bilen har några sådana skulder. Enda sättet att kontrollera detta är att ringa Transportstyrelsens kundtjänst för fordonsfrågor på 0771–14 15 16. Kan bli dyrt att låta bli, så gör inte det!
Fortsatt kontroll av bilen
- Bäst är om bilen inte varit körd när du tittar på den. Bilar kan ha missljud och egenheter när de kallstartas men som inte hörs när motorn är varm.
- Titta på avgaserna. Helst ska du inte se någon rök, men lätt ånga en kall dag är normalt. Blå rök vid start skvallrar om problem med motorn.
- Testa bilens alla funktioner: lås, stolsvärme, elhissar, fläktens alla hastigheter samt kyla/värme, taklucka, farthållare och liknande. Inget av detta kontrolleras vid besiktning av en bil så det är upp till dig som köpare. Testa även vindrutetorkare och spolning fram och bak. Ja, testa alla funktioner!
- Inspektera karossen. Nyansskillnader och skiftningar i lacken mellan två paneler indikerar att bilen har varit omlackerad efter någon skada. Titta också efter bucklor och rost, samt efter läckage och skador under bilen.
- Undersök vindrutan. Är vindrutan sliten? Då kommer du att störas av dålig sikt. Stenskott kan komma att göra att rutan spricker med byte som följd.
- Titta på däckens kondition – har däcken under 3 mm i mönsterdjup är det hög tid för byte! Mönsterdjupet ska vara bra över hela slitytan. En snedsliten yta indikerar fel i hjulupphängningar.
- Kolla att all belysning fungerar både ute och inne.
- Finns alla nycklar till bilen? Att beställa en ny nyckel är tidsödande och kostar tusenlappar.
- Finns bilens alla handlingar? Bland annat instruktionsbok, kvitton, besiktningspapper och servicebok. Den senare kan i bland vara elektronisk. Be då säljaren logga in och visa den – eller kontakta tillverkaren.
Under motorhuven
- Oljestickan. Titta inte bara nivån utan även färg. Klarbrun motorolja indikerar färsk. Svart olja är normalt efter en tids användning, men ta då reda på när den byttes sist. Brunmjölkig olja och/eller geggig avlagring på stickan – ett varningstecken! Be verkstad kolla om du fortfarande är intresserad.
- Undersök remmar så de inte har torrsprickor.
- Titta efter läckage. Att det är fuktigt är relativt vanligt men läckage är inte ok.
- Kylarvätskans nivå och färg? Vätskan ska vara klar. Det finns ett antal olika färger idag så som röd, grön och blå men gemensamt för alla är att de ska vara klara. Är det någon sörja eller gegga i kylarvätskan så kan det vara olja som tränger in.
- Behållaren för bromsvätska. Låg nivå kan indikera slitna bromsar. Brunaktig vätska kan betyda att den inte bytts på länge.
Provkörning
- Stäng av radion så du lättare hör eventuella missljud.
- Titta så inga varningslampor är tända
- Kör på olika typer av vägar ända upp i landsvägsfart. Obalans i däck kan komma i högre farter och missljud i växellådan kanske bara finns på högsta växeln.
- Kolla trafiken runt dig så det är säkert att svänga lite vänster och höger och lyssna samtidigt efter svagt morrande ljud – då kan det vara hjullager som behöver bytas.
- Gör en u-sväng till vänster och höger och lyssna efter knäppande ljud som indikerar slitna drivknutar.
- Accelerera ordentligt genom alla växlar, inga tvekningar eller ryck skall finnas.
- Växlarna ska gå i utan skrap eller tvång.
- Kopplingen ska inte hugga eller vibrera när du släpper upp den.
- Gör ett bromstest. Se till att du inte har bil bakom och kör 80 km/t på en rak väg. Håll lätt i ratten men var beredd på att bilen kan dra åt något håll. Bromsa bestämt ner till stillastående. Känns det som bilen vill dra åt något håll kan det bero på att bromsarna behöver ses över. (Bilen kan dra något till höger om vägbanan lutar åt höger vilket de flesta gör.)
- Kör i fartgupp eller mindre defekter i vägen och lyssna efter missljud som skvallrar om slitna hjulupphängningar. Enkelt kan man säga att alla missljud är något som är värt att kontrollera innan.
- Låt bilen stå med motorn igång efter provkörning och lyssna om den elektriska kylfläkten slår till så att bilen inte överhettas.