Mekonomens historia

År 1973 startade entreprenörerna Ingemar Fraim och Leif Möller företaget Mekonomen, som då gick under namnet Bileko AB. Affärsidén var att bli bäst på service och sälja den då mest efterfrågade bildelen, avgassystemet till bensinmackar i Stockholm. Kundlöftet var leverans inom två timmar från beställning och med hjälp av en gammal Mercedes levererade Ingemar och Leif avgassystemen till kunderna.

Det dröjde inte länge förrän efterfrågan ledde till att sortimentet utökades med andra efterfrågade reservdelar som exempelvis bromsar, framvagnar och hjullager. Under mitten av 1980-talet expanderade Ingemar och Leif verksamheten genom att köpa butikskedjan Mekonomen, som då bestod av 17 butiker. Förvärvet innebar grunden till dagens verksamhet och omfattar hela kedjan från inköp av reservdelar till grossisthållning och försäljning till konsumenter och företag.

Utveckling genom effektiv logistik

En effektiv logistikkedja med snabba leveranser var en avgörande framgångsfaktor. År 1992 passerade försäljningen 100 miljoner kronor. Antalet artiklar i grossistlagret i Stockholm hade fördubblats samtidigt som servicegraden höjdes ytterligare när ”över-natten”-leveranser blev verklighet. Nu hade kunderna möjlighet att beställa i Mekonomenbutiken och få varorna levererade dagen därpå.

I takt med att Mekonomen fortsatte växa, såväl geografiskt som med nya produktgrupper, var ett nytt lagerbygge nödvändigt och 1998 flyttades grossistlagret till en nybyggd fastighet i Strängnäs. Under 1999 lanserades Mekonomen Bilverkstad i Sverige för att förbättra de fristående verkstädernas konkurrenskraft. Antalet Mekonomenbutiker passerade 100 och grossistförsäljning etablerades i Norge i och med förvärvet av Christoffersen och Bekken AS.

I maj 2000 introducerades Mekonomen på Stockholmsbörsen. I samband med börsintroduktionen överfördes Mekonomens välkända reservdelskatalog till webbaserat format. Idag kan bilägare gå in på Mekonomens hemsida och fylla i sitt registreringsnummer och direkt få fram vilka reservdelar som finns att tillgå till just sin bil.

Ett enklare billiv - tillväxtresan

Under 2007 utvecklade bolaget sin affär genom att erbjuda bilägarna helhetslösningar. Mekonomen har sedan dess kommunicerat ”Ett enklare billiv” som även innebär prisvärdhet, hög kvalitet och kompetens. Under de följande åren lanserades flera nyheter i bolaget. Bland annat etablerades verkstadskedja MekoPartner, Mekonomen Direkt 0771-72 00 00 (ett boknings- och servicenummer för alla kunder i hela Sverige) samt Mekonomen Fleet som inriktar sig mot företagskunder.

Under 2010 inledde Mekonomen en omfattande tillväxtresa med en rad förvärv och etableringar på nya marknader. Under året förvärvades verkstadskedjan Speedy med 11 verkstäder och etablering av butiker och verkstäder i Mekonomen i Finland. Förvärv i Norge under 2011 och 2012 har gjort att Mekonomen går att hitta i alla länder som möts vid Treriksröset.

2013 Vi lanserar ProMeister, ett egenutvecklat reservdelssortiment med 5 års garanti. Samtliga reservdelar produceras dessutom i stora volymer vilket ger lägre produktionskostnader - och därmed lägre priser för dig som konsument.

2013 lansering av assistansförsäkring. När du servar din bil hos oss på Mekonomen ingår ett års assistansförsäkring. Det innebär att vi hjälper dig om din bil plötsligt stannar eller vägrar starta. Du får även hjälp vid bensinstopp, punktering eller om du av någon anledning tappat bort din nyckel. Vår assistansförsäkring gäller i hela Norden (utom Grönland).

Lansering av e-handel -investeringar i internetlösningar handlar inte endast om att sälja delar och tillbehör via webben, utan också om att även i denna kanal göra Billivet enklare.

2015 Mekonomen TV lanserades. Mekonomens egna Youtube kanal med tips och råd för ett enklare billiv.

Behovet av mekaniker ökar i verkstäderna, 2016 etablerar Mekonomen Group därför en gymnasieutbildning, Promeister-programmet. Målet med utbildningen är att förbereda eleverna bättre för mekanikeryrket utifrån elevens individuella förutsättningar. Programmet omfattar en större mängd arbetsförlagt lärande (APL) med möjlighet till gymnasial lärlingsutbildning.

2017 lanserar vi tjänsten Prisdirekt, som gör det enklare för bilägare att boka verkstadstjänster. Via mekonomen.se kan du få ett fast pris, se lediga verkstadstider och boka in din bil genom ett fåtal klick via datorn eller mobilen.

Som ett led i att effektivisera logistikstrukturen byggs befintligt centrallager i Strängnäs ut med en ny helautomatiserad del under 2018.

Mekonomens medarbetare och starka varumärke har bidragit till en framgångsrik resa som bara har börjat. Vi är idag Sveriges största bilverkstadskedja med flest mekaniker i Sverige med ett brett, relevant och prisvärt verkstadserbjudande. Vi är bilistens första val och verkar för ett enklare och mer prisvärt billiv.

Allmänna frågor

0771-72 00 00 direkt@mekonomen.se

Mån-sön: dygnet runt

E-handelsfrågor

0771-72 00 00 e-handel@mekonomen.se

Mån-fre: 8-17

14 dagars ångerrätt

Från dagen som du tagit emot din vara

Hämta i butik

Du väljer hur och var produkterna ska skickas

Garanti på reservdelar

Alla Mekonomens reservdelar har 1-5 års garanti

Fri frakt

Gäller beställningar till butik

Välkända varumärken

Från branschens ledande leverantörer