HIKMICRO B1L är en superkompakt termisk kamera, som bara väger 360 gram, och har en termisk upplösning på 160x120 pixlar (19.200 pixlar). B1L sparar äkta radiometriska termiska bilder i det inbyggda minnet och har en termisk känslighet som är mindre än 40 mK. B1L är avsedd för felsökning, kontroll eller dokumentation i samband med temperaturrelaterade uppdrag. Kameran har ett temperaturområde på -20°C - 550°C, och visar den termiska bilden på en 3,2” LCD-skärm.
HIKMICRO B1L levereras komplett med inbyggt uppladdningsbart Li-ion batteri, USB-laddare, USB-kabel, handledsrem och snabbguide. Du kan gratis ladda ner HIKMICRO Analyzer programvara för Windows och HIKMICRO Viewer för mobila iOS- och Androidenheter.
Är bilen krasslig? Oavsett, ta tempen på den!
Använd ditt sjätte sinne och hitta fel innan de inträffar, kunden kommer tro du är synsk ända tills du (be)visar ”kalla fakta” från värmekameran.
Innan du tar in bilen, gå ett varv och ”kika på bromsarna”, ojämn temperatur tyder på ojämn friktion. Anliggande broms(ar) kommer att lysa gul/rött, en bromscylinder/ok som knappt gör någon nytta kommer i jämförelse att vara blå, dvs kall(are).
Ett begynnande lagerhaveri kommer att generera högre friktion (värme) oavsett det är ett löp- eller sträckhjul i remtransmissionen eller ett hjullager. Drar bilen tjuvström? All elektrisk utrustning som drar ström genererar värme. Med en värmekamera kommer du att se över vilken säkring det finns spänningsfall, vilket styrdon eller elektrisk komponent som vägrar gå i vila eller vilken kabel som är (över)belastad. Jämför grenrörstemperaturer så får du en uppfattning om alla cylindrar presterar lika. Fungerar katalysatorn? Ja, om utloppet är 40-60 grader varmare än inloppet! Är delar av kondensorn eller kylaren invändigt blockerad?