Dela _bil _topbanner

Vanliga frågor

Medlemskap

Vilka krav måste jag uppfylla för att bli medlem hos Mekonomen dela bil?

Du ska ha ett giltigt svenskt körkort, hög kreditvärdighet och du får inte vara registrerad i BUS (Biluthyrarna Sveriges register på personer som tidigare ej har fullföljt villkoren gällande hyrbilar).

Kostar det något att bli medlem?

Nej, medlemskapet hos Mekonomen dela bil är helt kostnadsfritt. Du betalar endast för den tid du hyr bilen.

Hur avslutar jag mitt medlemskap?

Kontakta vår Kundtjänst på delabil@mekonomen.se alternativt 0771- 72 00 00.

Registrering

Hur gör jag för att registrera mig hos Mekonomen dela bil?

Registrera dig genom att ange dina uppgifter här.

Bokning/avbokning

Hur bokar jag en bil?

När du registrerat dig och ditt användarkonto har aktiverats, loggar du in och registrerar ditt kreditkort. Därefter kan du boka en bil via vår webbsida eller via appen Mekonomen dela bil.

Kan jag avboka min bilbokning?

Ja, upp till 15 minuter innan bokningen startar kan du avboka utan avgift. Om du avbokar mindre än 15 minuter innan bokningen startar tillkommer en avbokningsavgift på 50 kr.

Finns det en minimumtid för att hyra en bil?

Du kan boka bilen som minst en timme, därefter kan du förlänga per halvtimme.

Resa

Hur öppnar jag bilen?

Du öppnar bilen med hjälp av ditt smartcard eller appen. Om du använder dig av ditt smartcard håller du det mot boxen i bilrutans nedre hörn. Håll kvar ditt smartcard till och med lampan i boxen lyser grönt och bilen är upplåst. Använder du dig av appen klickar du på knappen ”Öppna bilen och påbörja resan”.

Hur låser och låser jag upp bilen under min bokningstid?

Om du vill låsa och låsa upp bilen efter att du öppnat bilen med ditt smartcard eller appen använder du dig av bilnyckeln som finns i handterminalen i handskfacket.

Får jag resa utanför Sverige?

Nej, du får endast nyttja bilen inom Sveriges gränser.

Hämta/lämna

Var hämtar jag den bokade bilen?

I garage Torsplan med ingång via Hemköp på Norra stationsgatan 80 C. Garaget är öppet 06-24. Mer information finns här.

Var lämnar jag bilen efter avslutad resa?

I garage Torsplan med infart via Norra stationsgatan 79. Garaget är öppet 06-24. Mer information finns här.

Drivmedel

Måste jag betala för drivmedel?

Nej, drivmedel ingår i hyran.

Vem tankar bilen?

Du som användare tankar bilen. När du lämnar tillbaka bilen måste bränslenivån i bilen vara minst 25 %. I bilens handsfack finns ett Circle K-kort som du använder för att tanka på en Circle K- eller Ingostation. Bränslekortet är endast till för tankning av bilen. Om du måste fylla på exempelvis spolarvätska betalar du detta själv, skickar in dina kvitton och får ersättning för kostnaden i efterhand.

Priser

Vad kostar det att hyra bil hos Mekonomen dela bil?

Pris per timme är 129 kr. Vid en hyra på mer än 4 timmar övergår priset i dygnshyra som är 450 kr. För en helg betalar du 649 kr. Hyr du bilen per dygn eller helg tillkommer en kostnad på 2 kr per km om du reser längre än 10 km. Under perioder kan det förekomma kampanjpriser. Se alla priser.

Kostar medlemskapet någonting?

Nej, medlemskapet är helt kostnadsfritt.

När och hur betalar jag hyran för bilen jag bokat?

Innan du bokar en bil registrerar du ditt kreditkort på ditt användarkonto. När du bokar en bil reserveras det förväntade resebeloppet på ditt kreditkort. Efter avslutad resa debiteras ditt kreditkort den faktiska avgiften.

Bilarna

Hur många bilar finns det?

För tillfället har vi 2 bilar. Läs mer om bilarna här.

Var finns bilarna?

Bilarna är parkerade i garage Torsplan, med infart från Norra Stationsgatan 79 och ingång via Hemköp på Norra Stationsgatan 80c. Platserna är nummer 41 och 42. Garaget är öppet 06-24. Mer information finns här.

Försäkring

Måste jag betala för försäkring?

Nej, försäkring ingår. Du får dock betala självrisk vid eventuella händelser. Om du vill kan du välja att lägga till en självriskeliminering som kostar 25 kr per bokning om du hyr bilen per timme, 125 kr per dygn om du hyr bilen per dygn och 225 kr om du hyr bilen en helg. För mer information se våra priser och avgifter.

Skador, stöld och driftstopp

Vad händer vid skador, stöld och driftstopp?

Alla skador ska anmälas till Mekonomen dela bil, med hjälp av skadeblanketten som du hittar i menyn under rubriken "Kundtjänst".

Avvikande händelser

Vad gör jag om min bokade bil inte låses upp med varken smartcardet eller appen?

Kontakta Kundtjänst på 0771- 72 00 00 så hjälper de dig öppna bilen.

Vad gör jag om parkeringsplatsen är upptagen när jag ska lämna tillbaka bilen?

Parkera på någon av Hemköps kundparkeringar, betala parkeringsbiljetten och meddela Kundtjänst. Du blir ersatt dig i efterhand för parkeringsbiljetten.